Bakgrund

tisdag 1 november 2011

Samhain firande

Jag hoppas att alla hade en bra Samhain och fick möjlighet att fira så som de hade planerat. Här hemma hade vi en riktigt trevlig kväll med ett par överraskningar.

I år så hade jag en hel del magi som jag ville utföra så mina förberedelse brickor var fullastade. Jag gör alltid så att jag plockar ihop allt jag behöver på brickor innan jag börjar mina ceremonier och min magi. Det är enklare och så glömmer man inte att ta med sig något viktigt. Men i år så var de som sagt överbelastade. Så här såg det ut:



I plast behållaren i bakgrunden finns allt som jag behövde för min ljuslabyrint som jag skapade ute på gräsmattan. Det var en riktigt mäktig upplevelse att i mörker vandra längst en labyrint som byggts upp av ljus. Det var dessutom en mulen kväll här så varken månen eller stjärnorna syntes. Det tog sin lilla tid att bygga upp labyrinten och att ta hand om den när jag var färdig. Men det var verkligen värt det och jag kan varmt rekommendera det andra.

På silverbrickan så har jag tagit fram allt som behövs för den magin jag ville utföra. För första gången gjorde jag en "honeyjar spell" och jag gillade verkligen den typen av magiskt arbete. Idéen bakom är att göra någon eller något "sött" på dig (på engelska "sweet" som både betyder både söt och att gilla).  Jag beskriver grunderna lite längre ner. Jag provade  även det gamla knepet att skala ett äpple i en lång cerpentin och kasta skalet över axeln för att få fram initialen på ens sanna kärlek. Men jag lyckades aldrig få ett helt skal så jag kanske inte har någon sann kärlek ;) .

På träbrickan står det som ska användas till bröd och vin delen av ceremonin och även en liten skål för att kunna lägga undan bröd och vin till de döda. Brödet är mitt vanliga sabbats bröd som är format som det åtta ekrade hjulet, en symbol för året och sabbaterna och esabbaterna. Det är ett enkelt recept som ska stå och jäsa i ca 6 timmar första gången vilket gör att det är smidigt att arbeta ihop på morgonen och baka ut på eftermiddagen. Till det här firandet valde jag ett riktigt mustigt rödvin. Jag hade egentligen velat få tag på mjöd men det visade sig att beställningstiden på systemet var lite för lång. Jag får vara ute i bättre tid nästa gång.

Jag hade ett par upplevelser igår som jag inte hade väntat mig. För det första så under min meditation så upplevde jag det nästan som att medvetandet och kroppen separerades. Väldigt svårt att beskriva, men det var inte som en astralresa eller trumresa utan kropp och medvetande var på samma ställe men ändå skilda åt. Svårt att förklara men jag har inte varit med om något liknande tidigare.  Jag tror att jag måste skärpa mig vad gäller meditation. Jag har blivit lite lat på senaste tiden och mediterar inte lika mycket som förut. Men det här är något jag vill utforska lite mer.

Det andra som hände var att när jag var i min cirkel så tappade jag helt tidskänslan och perspektivet. inte för att jag brukar hålla koll på hur länge jag arbetar i min cirkel, men man brukar ändå känna på ett ungefär hur länge man varit där inne. Men när jag öppnade min cirkel så kändes det som att det hela hade gått väldigt fort, kanske en timme max. Men när jag kom ner i köket och tittade på klockan så insåg jag att det var nästan fem timmar senare. Det tillhör ovanligheterna att jag spenderar så lång tid i en cirkel och jag brukar definitivt känna av det. Men sedan var jag verkligen helt slut hela kvällen. Jag funderar på om jag lyckades göra något under min meditation som dels tog längre tid än vad jag insåg och dels tog en hel del energi.

Jag måste säga att det var en av mitt livs mest intensiva Samhain kvällar och jag är riktigt glad att få ha upplevt så mycket på en kväll.

Nu tillbaka till honungsburken:

Honungsburks magi

Idéen är att få någon eller något att bli lika sött mot dig som honungen. Det fungerar på allt från kärlek, pengar, jobb och allt annat som du vill ska få positiv påverkan på ditt liv.

Du behöver:

En burk med ett lock som tål värme.

Honung, sirap eller liknande söt substans.

Ett papper som är oanvänt och ovikt.

En penna i en färg som motsvarar den magi du vill utföra (grönt för pengar, rött för kärlek osv).

Örter som hjälper magin på vägen (rosenblad för kärlek, basilika för jobb osv)

Om du vill få någon att gilla dig så ger det extra styrka om du har ett hårstrå från den personen och ett från dig.

Ett ljus i passande färg.

En olja med örter som passar i sammanhanget.

En tesked

En bricka eller tefat att ställa burken på.

--

Fyll burken till bredden med honungen (eller valfri söt, klibbig, substans).

Ta pappret och riv längst sidorna så att inga raka kanter finns (för att ta bort maskinens skärning).

Skriv på pappret namnet på personen, företaget eller målet på det som ska bli sött på dig tre gånger under varandra. Tex Hasse Karl Johansson eller Volvo.

Vänd pappret 90 grader och skriv ditt namn över det du har skrivit tre gånger. Då får du ett rutnät som vid luffarschack.

Nu skriver du din önskan i en cirkel runt namnen. Du får inte lyfta pennan från pappret när du skriver utan det ska bli en obruten cirkel av ord som går hela vägen runt, koppla samman sista och första bokstaven så att cirkel inte är bruten. Detta kan vara lite knepigt eftersom man gärna lyfter pennan för att sätta en prick över i eller liknande. Om du bryter cirkel så börja om från början på ett nytt papper. Lättast är det om du håller dig kort eftersom det är lättare att få det att gå ihop på slutet. Välj tex "gilla mig" eller "anställ mig" framför "älska mig för evigt" eller "snälla ge mig ett arbete".

Ta nu örter och eventuella föremål och placera mitt på pappret.

Koncentrera dig på ditt mål och vik pappret på mitten mot dig. Det är viktigt att du viker mot dig för att föra magin mot dig. Vänd på pappret och vik igen. Fortsätt tills du inte kan vika pappret längre.

Öppna locket på honungsburken och ta en tesked honung, säg "Så som denna honung är söt för mig, låt (infoga lämpligt namn) bli söt på mig" och ät. Gör detta tre gånger. Anpassa hur mycket honung du tar för att få plats med pappret i burken, har du stor "pappersknöl" så måste du äta stora skedar med honung.

Lägg ner pappret i burken och peta ner det med skeden så att pappret täcks av honungen. Sätt på locket och ställ burken på ett fat.

Smörja in ljuset med oljan och ställ det på burken och tänd det medan du koncentrerar dig på målet. Det kan behövas att man tänder ljuset och droppar lite stearin på locket av burken för att ljuset ska fastna.

Låt ljuset brinna tills det slocknar. Tänd ett nytt ljus varje måndag, onsdag och fredag tills ditt mål är uppnått.

 

Jag gillade som sagt verkligen den här metoden. Den var lätt att arbeta med och de flesta sinnen fick vara med vilket gör det enkelt att behålla fokus på det man vill uppnå. Jag tänker bara utfärda en liten påminnelse om att vara försiktiga när ni arbetar med magi som påverkar andra människor. Formulera er noga och tänk efter en extra gång på konsekvenserna av det ni gör. Gör som ni vill men skada ingen. Det är också värt att på peka att det kan ta lite olika lång tid för magin att verka lite beroende på hur komplicerad din önskan är. Vill du vinna pengar och köper en triss dan efter så kan det gå fort. Men önskar du att din ungdomskärlek som nu bor i Nya Zeeland och är gift och har fem barn, ska komma tillbaka och gifta sig med dig så får du vara beredd på att vänta eftersom det kommer ta tid att reda ut. Då är frågan om det är värt all den smärta för alla inblandade och det är ganska tydligt att man bryter mot regeln om att inte skada någon. Men ni måste lyssna på era egna inre röster, låt dem leda er så kommer ni att hitta rätt. Stort nöje med den här typen av magi.

Nu ska jag gå och ta en liten tupplur och njuta av en ledig dag. Ha en riktigt bra början på den nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar