Bakgrund

onsdag 9 november 2011

Here birdy, birdy, birdy....

Nej då jag har inte blivit spritt språngande galen, jag är mitt vanliga "lagom galen" även idag ;). Men jag tänkte faktiskt ägna ett inlägg åt våra vänner fåglarna nu när vinter (förmodligen) är i antågan. Som jag har nämnt förut så har jag som vana att mata de små sakerna (och de stora).

Först några myter/föreställningar/frågor som är vanliga om fågelmatning:

Kommer fåglarna att svälta om jag slutar/glömmer att mata dem? Nej, oavsett hur korkade och dumma vi tror att fåglar är (hönshjärnor? hi hi (förlåt min sjuka humor)) så kommer de inte sitta på en pinne och stirra på fågelbordet tills de dör av svält. Däremot kan det hända att om man håller upp med matningen under en längre period så kommer de att välja att äta någon annanstans och när du sedan lägger ut mat så är alla fåglar borta för de är hos grannen och äter.

Man drar till sig sjuka fåglar/individer som annars skulle ha dukat under och därför bör man undvika att mata fåglar. Sant till viss del. Ja sjuka eller svaga individer kommer naturligtvis att dra nytta av "gratis mat". Dock ser jag inte varför detta skulle hindra mig från att mata fåglar. Jag förstår argumentet att "naturen ska ha sin gång, den startaskes överlevnad" osv men jag tror ändå inte att min matning av fåglar leder till att jag hjälper späda ut, eller försämra genpoolen. De svaga kommer vara enklare villebråd för rovdjur så som katter, rovfåglar och annat, och de sjuka kommer att dö av sin sjukdom om den är så allvarlig. Jag kan i alla fall se till att de inte behöver svälta. Här är alla välkomna.

Fåglar har salmonella som kan smitta både andra fåglar och människor. Så rätt så. Därför är det viktigt att man tänker på hygien och hur man matar småfåglar. Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) har sammanställt en ypperlig pamflett (PDF) om ämnet som förtjänar att läsas.

Näten som sitter runt talgbollar och nötter kan skada fåglarna. Ja och naturen om man inte sätter fast dem. Jag undviker problemet genom att ta bort nätet och hälla tex nötter i en behållare eller helt enkelt göra egna talgbollar (se receptet lite längre ner).

Så varför utfodrar jag småfåglar? Dels för att det är ett bra sätt att iaktta och lära sig om fåglar, vilket hör till "studera lokalt djurliv" delen av min tro. Men även för att det är vackert att sitta och titta på dem när jag äter frukost. Man lär faktiskt känna en del individer och vissa (tror jag) återkommer år efter år. Stamkunderna lär man snart känna igen efter hur de beter sig. Till exempel har jag en gråsparvs hona som är rund som en boll och som alltid kommer när jag har lagt ut ny mat. Sedan sitter hon och tar de godaste bitarna och jagar bort alla andra som försöker komma nära (en av orsakerna till varför jag har mer än ett fågelbord). Sedan har vi "boven", en fågel med grå rygg, ljusare mage och ett svart band över ögonen (där av namnet) som jag inte har hittat i min fågelbok. Han/hon är väldigt försiktig och kommer bara fram efter att ha suttit och funderat på det ett tag i en buske i närheten. Han/hon tar sin lilla matbit och flyger sedan tillbaka till busken och funderar ett tag till innan han/hon kommer tillbaka. För att inte tala om att Teddy (min katt) älskar att sitta i fönstret och titta på dem. Han är ju innekatt så det är det närmsta han kommer fågeljakt än så länge.

Jag matar dem med en hel hög av saker. Viktigt att tänka på är att det ska vara mycket kolhydrater och fett så de kan bygga på sina fettlager. Men här serveras allt från brödkanter, misslyckade kakor, flingor som jag inte äter upp, nötter, frön, bitar av smör som blivit över, ostskalkar, rönnbär och till jul en kärve med rött sidenband. Jag gör även egna talgbollar när lusten faller på. Det är väldigt enkelt egentligen och så slipper man alla nät.

Recept på talgbollar (eller snarare smörbollar)

 1 pkt osaltat smör ca 500g (kan bytas ut mot coccosfett, talg, ister eller annat fett)

hackade nötter

parakitblandning (finns att köpa i vanliga matvarubutiker)

solrosfrön

brödsmulor

Plocka fram ett gäng kaffekoppar och klipp till band eller snören, ca 20-25 cm långa, som du viker dubbelt och lägger ner i kaffekopparna. Ta en kastrull och lägg i fettet och låt smälta men inte puttra. Ta av grytan av värmen och häll i "godiset", du behöver inte använda allt som finns i listan - ta vad du har och vad du vill använda. Rör ihop det till en "geggamoja" som inte får vara för fast, fettet ska binda ihop allt. Portionera upp blandningen i kaffekopparna så att blandningen "håller fast" snöret/bandet. Låt stelna och doppa sedan kopparna i varmt vatten och ställ dem upp och ner så lossar "bollen". Nu är de klara att hänga ut i träd och buskar. Extra fina blir de om man använder rött sidenband. Två bilder av en hemmagjord boll:

    

Väldigt populära hos småfåglar (och stora fåglar för den delen).

Tipps från mig till er: läs på innan ni börjar (finns länkar längst ner), känn inget tvång att det "måste var på ett visst sätt", börja i tid så kommer det fler fåglar då de inte hittat någon annan att äta hos och dessutom bygger de upp ett bra fettlager innan det blir kallt, bor ni i en stad/större samhälle så tänk efter en extra gång så ni inte gör något tokigt, bor ni i lägenhet så kolla vad hyresvärden/bostadsföreningen har för praxis innan ni börjar mata, placera fågelmaten så att ni kan se fåglarna när de äter utan att behöva luta er 90 grader utanför fönstret och fram för allt se till att ha roligt.

Bilder jag har tagit på fåglar, lite otydliga men men (om någon vet vad den grå fågeln på näst sista bilden heter så är jag väldigt tacksam om ni berättar det).

 

 

[slideshow]

Lite bra länkar att titta på:

Lite roliga ideer från SR

Naturhistoriska museet har en bra sida om fågelmatning

Wildlife garden är också ett bra ställe 

 

 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar