Bakgrund

tisdag 8 november 2011

Tionde aspekten: Ditt soltecken

Först kan det vara på sin plats att klura ut det här med stjärntecken, soltecken och måntecken. Vad är allt och vad har de för betydelse? Okej vi ska se om jag kan förklara det här så tydligt jag kan.

Stjärntecken används ofta som en "slarvig" benämning på soltecken. Det är det ordet vi använder när vi ska titta i veckotidningarnas horoskop. Stjärntecken är egentligen de stjärnkonstalationer som märker ut horoskopet, som tex Oxen eller Tvillingarna, som bilda Zodiaken som sträcker sig i en cirkel över året.

Soltecken markerar vilket stjärntecken solen stod i när du föddes. Om man väljer att tro på astrologi så inverkar ditt soltecken på hur andra ser och uppfattar dig. Det är din yttre personallitet, den du visar omvärlden.

Måntecken markerar vilket stjärntecken månen stod i när du föddes. Det har inverkan på ditt inre jag, hur du ser dig själv och hur du är innerst inne.

Det är en liten förenkling av det hela men det är en ganska bra, översiktlig, bild av det hela. Idag ska jag alltså tala om mitt soltecken (mitt måntecken kommer i senare inlägg, jag har tjuvkikat på listan).

Mitt soltecken

Jag har soltecknet oxen.



I sin bok Soltecken skriver Lina Goodman så här om kvinnor med soltecknet Oxe:
"En oxekvinna är en stor kvinna. Även om hon bara är en och femtio lång kan hon nå högt nog för att klara av nästan varje nödsituation som livet väljer att ställa i hennes väg. [...] Den genomsnittliga oxenkvinnan har tillräckligt med självkontroll för att kunna hålla tillbaka ett hästspann (vilket ger en rättvisande bild av kraften hos hennes dolda vilja) om hon förutsätter sig det. [...] Hennes nära vänner kan vara märkliga varelser som klippta ur Toulouse-Lautrecs eller Norman Rockwells världar. Men de är verkliga människor, inte uppstoppade nickedockor eller statyer. [...] Hon är en jordnära, praktiskt tänkande människa utan krus och snittsiga mentala gymnastikövningar. Hennes fötter är fast planterade i jorden och står med god balans i livet. [...] Oxenflickor blir synbart berörda av nytvättade lakan som doftar solsken och den delikata aromen av nybakat bröd från ugnen. [...] Hon är pålitlig och förutsägbar som en farfarsklocka, lika duktig på att laga ett brustet rör eller byta ut en trasig propp som hon är på att laga till en körsbärspaj eller sy i en knapp. Det finns alltid tillräckligt med plats och kärlek i hennes hjärta för att välkomna främlingar och släktingar till hennes härd och hennes hus värmer dig när du just kommit in från kylan."

Från AstroGuiden är följande beskrivning hämtad:
"Oxen är jordnära och hemmet är oxens borg. Den kan gott sägas att oxen är det mest typiska jordtecknet. Oxen älskar allt som är vackert och njutningsfullt såsom god mat och dryck, konst och musik, blommor, dofter, erotik, komfort och skönhet i alla dess former. De lägger stor vikt vid det materiell och vårdar ömt sina vackra saker, gärna i hemmets trygga vrå.
Oxar är praktiska, realistiska, lugna och metodiska, De arbetar hårt och med stor uthållighet. De är principfasta, envisa, stabila och självmedvetna men vill inte gärna ta några risker utan är i regel nöjd som det är. Humöret är lugnt och välbalanserat förutsatt att Oxen inte blir tillräckligt retad förståss. Då kan de bli riktigt arga och de är dessutom ganska långsinta så det tar tid innan de glömmer en oförätt. I grund och botten är dock Oxen tolerant och pålitlig och de försöker alltid att se de goda sidorna hos sina vänner.
Oxar älskar att koppla av i en behaglig miljö men har nästan alltid en speciell närhet och längtan till allt som har med naturen att göra– sådd, skörd och trädgårdsarbete, även om de bor mitt i en stad.
Med sin känsliga, jordnära personlighet är Oxarna ofta estetsikt lagda och kreativa. Den älskande Oxen är trogen sin partner och är beskyddande och ömsint om än något svartsjuk. De ogillar förändringar, speciellt sådana som är påtvingade, och de kan vara ganska konservativa och moralistiska."

 

Jaha så då ska vi se hur detta stämmer in på mig. Det kan sägas kort och gott: Jag är en typisk oxe, jag skulle kunna symbolisera urtypen för någon med soltecknet Oxe. Speciellt roligt är det att läsa det Goodman säger om oxar och nytvättade lakan för det är få saker som gör mig så barnsligt förtjust som att krypa ner i lakan som hängt ute och torkat på sommaren. Jag brukar passa på och tvätta och torka så många lakan jag kan och bygga upp ett litet förråd av soltorkade lakan så jag under vinten kan bädda med dem.

För att inte tala om det hon skriver om vänner, jag har få "normala" människor i min bekantskapskrets (ja ni vet vem ni är;) ). Ofta drar jag till mig lite udda typer, men jag har alltid uppskattat det.

Mitt hem och min trädgård är mig heliga. Det är här jag har min kraft och min själ. Jag älskar att ha gäster och besök här, jag älskar att visa upp mitt hem och jag älskar att ha folk sittande runt mitt köksbord och kunna bjuda dem på mat.

Mina kreativa sidor är många, ni kanske har märkt av dem. Jag älskar att pyssla och ibland när jag inte har gjort det på länge så känns det som något ska explodera i mig. Jag måste få utlopp för kreativiteten. Tyvärr kan det ju leda till att jag har ett antal projekt på gång samtidigt. Men jag ror i land det för det mesta.

Så för min del så speglar mitt soltecken verkligen mig själv och den människa som andra människor ser. Ska bli spännande och se om mitt måntecken stämmer lika bra överns med mig.

Ha en trevlig kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar