Bakgrund

måndag 7 november 2011

Nionde aspekten: Ett favorit mytologiskt djur

Det finns en hel uppsjö av underbara mytologiska djur så som drakar, enhörningar, kelpies och så vidare. Men min absoluta favorit är nog sfixen.



Den mest kända sfinxen är den som står vid pyramiderna i Egypten, som sägs föreställa faraon Chefren. Men faktum är att sfinxar har förekommit i stora delar av mellanöstern och den grekiska och romerska världen.

En sfinx har ett lejons kropp men en människas huvud (ibland blandas även andra djur in som jag skriver om nedan). De har haft olika egenskaper hos de olika kulturerna men ett gemensamt drag är att de agerar beskyddare för något viktigt så som gravar, skatter och liknande.

Det råder viss oenighet om vad ordet sfinx kommer i från och vad det betyder. vissa hävdar att det kommer av ett grekiskt verb som betyder att ligga och trycka (en beskrivning av hur de flesta sfinxar framställs, liggande på vakt) eller att strypa (vilket kan vara en beskrivning av hur ett lejon dödar sitt byte). Andra menar att order är en "förgrekad" (hi hi) version av ett gammalt egyptiskt ord som betyder "levande bild".

I Egypten och Syrien var sfinxar maskulina och kallas ofta för androsfinx. Man tror att det var i Egypten som sfinxen föddes då det var tradition att sätta faraos huvud på en guds kropp för att symbolisera faros börd från gudarna. En av de mest prominenta solgudarna i Egypten var Sekhmet, en sol gudinna som hade formen av ett lejon. Sätter man då faros huvud på hennes kropp så får man en sfinx. vi vet inte så mycket om de egyptiska sfinxarna, inte ens vad de kallades. Men allt eftersom tiden gick så blev det vanligare och vanligare att låta dessa djur vakta ingången till gravar och tempel. Man började även sätta andra djurhuvuden på ett lejons kropp så som vädurar och falkar.

I Grekland var sfinxen kvinnlig och kallas ofta för gynosfinx. till skillnad från den Egyptiska sfinxen som verkar vara olika individer så är den grekiska sfinxen alltid samma varelse, en kvinnlig demon som för med sig otur och förstörelse och ansågs vara dotter till några av Greklands tidigaste gudar, de som kom före Zeus och det gänget. I Grekland har sfinxen ett lejonskropp, en kvinnas bål och huvud, en rovfågels vingar och en svans som slutar i ett orm huvud.

Enligt de grekiska myterna stod sfinxen vid staden Thebes ingång och ställde en gåta till den som ville passera. Om man svarade fel blev man strypt och uppäten. Enligt traditionen var gåtan: "Vilket djur går på fyra ben på morgonen, på två ben mitt på dagen och på tre ben på kvällen?" Har ni klurat ut det? Svaret är: "Människan, hon kryper som liten, går tvåbent genom det vuxna livet och med käpp i ålderdomen". Hade ni fått komma in i Thebe?

De romerska och etruskiska sfinxarna var solsymboler och liknar de grekiska till utseendet men kunde vara både kvinnliga och manliga. Man ser oftast denna typen av sfinx sittandes i stället för liggandes.

Så varför är detta mitt favorit mytologiska djur? Dels är jag barnsligt förtjust i gåtor och klurigheter och känner mig kanske lite besläktad med den grekiska varianten. Sedan tycker jag det är oerhört imponerande djur (om så än mytologiska). De grekiska statyerna är oerhört vackra och även de persiska sfinxarna är något man gärna tittar på och beundrar.

Det var den nionde aspekten, snart framme vid tio, tänk vad det går undan. Det här var en riktigt rolig utmaning får jag säga och jag lär mig massor när jag gör lite efterforskningar. Jag kommer kanske återkomma lite senare under dagen med ett nytt inlägg om något helt annat. Ha det bra så länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar